همان طور که می دانید کلیه مشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری تلفن همراه معیارهای خاصی را برای انتخاب آن مد نظر دارند. در حال حاضر سیم کارت های همراه اول و ایرانسل و رایتل جایگاه ویژه تری را بین کاربران، نسبت به اپراتورهای دیگر دارند مانند سامانتل و شاتل موبایل نیز در تلاش برای رسیدن به 3 اپراتور برتر کشور می باشند.

معیارهای خاص کاربران برای انتخاب سیم کارت

بازار خرید و فروش سیم کارت

مسئله‌ای که این روزها وجود دارد کاهش سرعت فروش سیم کارت از سمت اپراتورهای هست. البته این در حالی است که فروش سیم کارت های اعتباری نسبت به دائمی در شهریور گذشته سرعت بیشتری داشته. طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده می‌توان علت این رکود را افزایش قیمت‌ها و سقوط قدرت خرید در جامعه دانست. از سمت دیگر با توجه به اتمام رنج‌های اولیه سیم کارت ارائه‌شده از سوی اپراتور، قیمت سیم کارت ها به‌صورت تصاعدی افزایش یافت، بدین ترتیب در حال حاضر برای خرید یک خط کد یک ۰۹۱۲ در بازار سیم کارت حداقل قیمتی که لحاظ می‌شود رقمی حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

البته این رقم بر اساس المان‌هایی مانند میزان رندی، وضعیت و . سیم کارت افزایش می‌یابد. این موضوع برای پیش‌شماره‌های دیگر تا این سطح جدی نیست و سیم کارت های ایرانسل، رایتل و یا حتی همراه اول اعتباری تنها در صورت رند بودن قیمت‌هایی میلیونی پیدا می‌کنند. همین مسائل باعث شده که اکثر خرید و فروشی که در بازار سیم کارت انجام می‌شود حول محوریت سیم کارت‌های دائمی صفر و کارکرده همراه اول با پیش‌شماره ۰۹۱۲ و در مرحله بعدی دیگر

سیم کارت رند موجود در بازار باشد.

شماره‌های رند اپراتورهای مختلف

می‌توان آمار فروش سیم کارت‌های مختلف اپراتورها را بسیار مناسب قلمداد کرد، البته ناگفته نماند که با وجود اپراتورهای جدیدی مانند سامانتل و شاتل موبایل، این آمار در آینده‌ای نه‌چندان دور دستخوش تغییر خواهند شد. چرا که طبق اطلاعات به‌دست‌آمده شاتل موبایل در ارائه‌ی سیم کارت رند، کمپین‌های تبلیغاتی متعددی را طراحی و آماده کرده که باهدف قرار دادن افرادی با تمایل خرید خط رند باقیمت مناسب، سعی دارد تا سهم قابل‌توجهی از بازار را برای خود کند. پس می‌توان نتیجه گرفت آمار فروش سیم کارت‌های ارائه‌شده و فعال‌شده توسط اپراتور شاتل موبایل روزبه‌روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. این در حالی است که همراه اول و ایرانسل در این بخش یعنی ارائه سیم کارت های رند باوجود سابقه طولانی و خوبی که دارند ولی به هدفمندی شاتل موبایل عمل‌ نکرده‌اند.

به چند نمونه از معیارهای انتخاب سیم کارت از سمت مشترکان می‌توان به پوشش و آنتن‌دهی گسترده، در دسترس بودن، ارائه خدمات متنوع، رند بودن سیم کارت، سرعت‌ بالای اینترنت خط و از همه مهم‌تر قیمت مناسب سیم کارت‌ها از سمت اپراتورها اشاره کرد. در واقع کاربران ترجیح می‌دهند از خطوطی استفاده کنند که نیازهای آن‌ها را برآورده کرده و خدمات ارتباطی را بدون مشکل در اختیار آن‌ها قرار دهد.

کاربران می‌توانند سیم کارت همراه اول» و یا سیم کارت ایرانسل» را با خیال راحت انتخاب کنند، چرا که ارائه خدمات از سوی این اپراتورها در بهترین سطح ارائه خدمات ارتباطی است، لذا می‌توان گفت با خرید سیم کارت از این دو اپراتور دیگر جایی برای نگرانی برای مشکلاتی مثل ارائه خدمات کیفیت پایین وجود ندارد. نکته‌ای که ذکر آن حائز اهمیت هست این است که اپراتورهای تلفن همراه نیز همواره به دنبال ارائه خدمات و افزایش تعداد مشترکان خود هستند و برای ارائه سرویس‌های جدید و بهتر رقابت می‌کنند ازاین‌رو با توجه به بازار سخت رقابتی موجود، یکی از اقداماتی که اپراتورها تلاش کردند تا به کمک آن نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند ارائه شماره‌های» رند است.

 طبق آمار منتشرشده از بین تعداد شماره‌های واگذارشده، آمار بیشترین تعداد سیم کارت دائمی، مربوط به سیم کارت همراه اول است. ایرانسل نیز نسبت به سایر اپراتورها موفق شده، بیشترین تعداد سیم کارت اعتباری را به فروش برساند. سیم کارت‌های رایتل در مقایسه با همراه اول و ایرانسل، کمترین تعداد سیم کارت راه‌اندازی شده و فعال را در شبکه دارد که جایگاه سوم را از آن خود کرده، البته رایتل همواره تلاش می‌کند تا روزبه‌ روز به تعداد کاربران خود بیافزاید.

ضریب نفوذ اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل

از مجموع خطوط موبایل واگذارشده به مشترکان از سمت هر اپراتور و محاسبه آمار شماره‌های فعال و همچنین شماره‌های غیرفعال شبکه، می‌توان میزان ضریب نفوذ اپراتورها را محاسبه کرد. منظور از ضریب نفوذ تلفن همراه، نسبت تعداد شماره‌های موبایل فعال‌شده به تعداد جمعیت استفاده‌کننده از این خدمات در کشور هست. ازاین‌رو همراه اول دارای بیشترین ضریب نفوذ یعنی ۵۷.۵۲ درصد، در ابتدای لیست سیم کارت ارائه‌شده قرار دارد. مورد بعدی مربوط به سیم کارت ایرانسل هست که ضریب نفوذ ایرانسل ۳۹.۱۹ درصدی را به خود اختصاص داده است که رقم بسیار رضایت بخشی نیز تلقی می‌شود. در انتها می‌توان به ضریب نفوذ رایتل اشاره نمود که با ضریب نفوذ ۲.۴۶ درصدی جایگاه سوم اپراتور تلفن همراه را در کشور کسب کرده است.

 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها